TENQY pilot in Luxemburg

Op maandag 20 april is door de Luxemburgse Minister van Binnenlandse Zaken Jean-Marie Halsdorf de eerste TENQY onthuld die zal worden ingezet voor een proefproject op Luxemburgse basisscholen. De bijeenkomst vond plaats in Heiderscheid, Luxemburg en was georganiseerd door het Luxemburgse waterbedrijf SEBES en de milieuorganisaties 'Contrat Rivière' en 'Parc Naturel de la Haute-Sûre' .

TENQY is een project van Stichting WaterWijs, een stichting die het drinken van water aantrekkelijk en makkelijk maakt voor jongeren. In 2006 heeft WaterWijs TENQ gelanceerd, een strak vormgegeven waterkoeler met een ingebouwd beeldscherm. Op de schermen wordt een dagelijks wisselende uitzending vertoond die inmiddels 280.000 scholieren op 350 middelbare scholen door heel Nederland bereikt.

Momenteel werkt WaterWijs aan een kleinere variant van TENQ speciaal voor het basisonderwijs: TENQY. Vooruitlopend op een pilotproject in Nederland, zijn in samenwerking met SEBES alvast vier handgemaakte prototypen van TENQY gerealiseerd ten behoeve van een bescheiden eerste proef. Het waterbedrijf heeft samen met de milieuorganisaties een voorlichtingscampagne voor basisschoolkinderen gemaakt over de lokale waterwinning die doorlopend op de TENQY beeldschermen wordt vertoond en de kinderen op een speelse manier informeert over de herkomst van water.

Voor meer informatie zie:

http://www.sebes.lu/FR/News/?ID=62 en http://www.stichtingwaterwijs.nl/tenqy