'Verbiedt cola op school'

AMSTERDAM - Cola, snoep en chips moeten op scholen verboden worden. Daarvoor pleit Hans Brug, hoogleraar epidemiologie aan het VU Medisch Centrum in Amsterdam.
''We laten geen alcohol, drugs en geweld toe op het schoolplein, dus waarom wel ongezond eten?''

Brug ziet het snoepverbod als één van de maatregelen in de strijd tegen de dikker wordende jeugd. ''Bewegen hoeft niet meer en altijd en overal kun je eten. Zelfs op de surfplank werk je een Breaker weg. Op school leren we de kinderen ook dat het normaal is op elk moment te eten. Maar het is niet goed om elke pauze een Mars naar binnen te werken.''

De strijd tegen overgewicht moet inderdaad gewonnen worden bij de kinderen, zegt Enrique Figee van FoodReflection, strategisch adviseur voor voedingsbedrijven. ''Gezond eten moet je op jonge leeftijd aanleren. Na de leeftijd van veertien jaar is het amper mogelijk het eetgedrag nog te veranderen.''

Hij verwijst naar het Franse overgewichtpreventieprogramma Epode, dat al twaalf jaar loopt. In 123 gemeenten in Frankrijk wordt de jeugd van vijf tot twaalf overal en altijd beïnvloed door boodschappen over gezond eten en bewegen.

McDonald's is een gezondheidsoffensief begonnen. Worteltjes, kleinere burgers (vanaf april), bruine broodjes, bronwater en melk staan op het menu.

Dat is nou precies de angst van hoogleraar Brug. ''Als mensen toch naar het fastfoodrestaurant gaan, is het natuurlijk goed dat er ook een gezonde keuze is. Maar ik ben bang dat het een excuus is om vaker te gaan. Zo'n moeder zegt, 'Vooruit dan maar, als je er maar fruit bij neemt'. De mens wil niet echt gezond eten, hij wil voedsel dat gezond lijkt. Wij zijn er ijzersterk in om onszelf te belazeren.''