TENQY-proefproject in Luxemburg verloopt succesvol

Stichting WaterWijs heeft in samenwerking met het Luxemburgse waterbedrijf SEBES en een tweetal lokale natuurorganisaties een eerste proefproject met de TENQY waterkoelers voor basisscholen met groot succes afgesloten. Een evaluatie, uitgevoerd door een extern onderzoeksbureau, heeft uitgewezen dat zowel kinderen, leerkrachten als ouders enthousiast zijn over het initiatief TENQY.

Stichting WaterWijs plaatst sinds 2006 onder de naam ‘TENQ’ speciaal voor het onderwijs ontwikkelde waterkoelers op middelbare scholen in heel Nederland. De TENQ’s zijn specifiek bedoeld voor het hervullen van flesjes met gekoeld kraanwater, mèt of zonder bubbels, en zijn voorzien van een beeldscherm waarop actuele informatie en campagnes worden getoond.

Voor het basisonderwijs is nu ook een kleinere variant ontwikkeld onder de naam ‘TENQY’. Vanaf maart 2009 is met vier prototypen een eerste proefproject uitgevoerd op drie Luxemburgse basisscholen. Het project is uitgevoerd in samenwerking met het Luxemburgse waterproductiebedrijf SEBES en de natuurorganisaties 'Parc Naturel de la Haute-Sûre’ en ‘Le Contrat de Rivière Haute-Sûre’. Op de beeldschermen van de TENQY’s is een informatief programma vertoond waarmee de schoolkinderen op een speelse manier worden geïnformeerd over onder meer de lokale waterwinning en de herkomst van kraanwater.

Ten behoeve van de evaluatie zijn enquêtes afgenomen bij 152 leerlingen, 21 leerkrachten en circa 600 ouders. Daarnaast hebben observaties op locatie plaatsgevonden. Ondanks het feit dat de mogelijkheden van de beeldschermen in dit eerste proefproject nog niet ten volle benut zijn, is het project een succes te noemen: 97% van de leerlingen vindt TENQY goed en 84% zegt het apparaat dagelijks te gebruiken. Meer dan de helft van de leerlingen zegt meer kraanwater te drinken sinds TENQY op hun school staat. Zoals een van de leerlingen zegt: “Ich finde das TENQY Projekt sehr Toll!”

Van de leerkrachten vindt 81% TENQY een goed initiatief en zegt 62% dat het de waterconsumptie bij de leerlingen dankzij TENQY aanzienlijk heeft zien stijgen. Een opsteker is dat de uitgedeelde TENQY-flesjes in de klas geen noemenswaardige problemen hebben veroorzaakt. Een grote meerderheid van de leerkrachten
geeft aan dat TENQY ertoe heeft bijgedragen dat het thema ‘water’ op school meer aan de orde komt. Ook de ouders zijn enthousiast: 95% juicht het toe dat het drinken van kraanwater op de school wordt gepromoot. “Der TENQY sollte in jeden Schuhlgebäude stehen!”

Marc Fleuren van Stichting WaterWijs is tevreden met het resultaat. “Het toont aan dat een positieve gedragsverandering ook in het basisonderwijs mogelijk is. Dit is een belangrijke steun in de rug om TENQY ook in Nederland van de grond te krijgen”.