(W)eet tegen overgewicht

Commerciële media, de voedingsindustrie en een aantal grote maatschappelijke partijen bundelen hun krachten in (W)Eet. Dit is een platform dat zich gaat bezighouden met educatie en communicatie om gezonde voeding, het belang van bewegen en een gezonde leefstijl onder de aandacht te brengen van kinderen van 7 tot 12 jaar en hun ouders.

De bedoeling van het initiatief is dat expertise, kennis en middelen van professionele commerciële mediapartijen en gemotiveerde maatschappelijke partijen gebundeld worden. Behalve het ontwikkelen van eigen initiatieven zoekt (W)Eet ook aansluiting bij bestaande initiatieven. Daarnaast committeren de deelnemers in het platform zich om op een wetenschappelijk verantwoorde manier uitleg te geven en verslag te doen van hun projecten en initiatieven.

De aangesloten bedrijven en organisaties zijn: MTV Networks (Nickelodeon, MTV, TMF en Comedy Central), RTL Nederland (RTL 4, 5, 7 en 8), SBS Broadcasting (Net 5, SBS 6 en Veronica) , Vereniging van Commerciële Radio (Sky Radio, Radio 538, Radio Veronica, Q-Music, Slam FM, Classic FM, BNR Nieuwsradio, 100%NL, TMF Hitradio, Radio 10 Gold), Stichting Ik Kies Bewust, het Expertisecentrum Mediawijsheid, het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Andere organisaties op het gebied van media en communicatie, zoals de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en de uitgevers van de dag- en weekbladen worden uitgenodigd zich bij dit initiatief aan te sluiten.

Nota Overgewicht
Vandaag wordt in de Tweede Kamer de nota Overgewicht behandeld. Eerder deze week riep CDA-kamerlid Sabine Uitslag de voedingsindustrie en media op zich gezamenlijk in te zetten om kinderen te informeren over gezonde voeding en een gezonde leefstijl. Voor het einde van het jaar komt (W)Eet met een programma, inclusief de financiering, voor de periode van 2010 -2012. Begin volgend jaar zou het eerste project gelanceerd moeten worden.