TENQ nu ook in Belgie

Elke scholier zijn eigen fles
School bestrijdt afval met drinkwaterproject

SINT-TRUIDEN - De Katholieke Centrumscholen in Sint-Truiden (KCST) starten vijf milieuprojecten die uniek zijn in het Vlaamse onderwijs. Preventieadviseur Hugo Thonnon bezorgt alle scholieren een gepersonaliseerde drinkwaterfles. Die is navulbaar en doet de afvalberg krimpen.

Het nieuwe schooljaar zal voor leerlingen én leerkrachten van KCST niet meer hetzelfde zijn. De school begint met vijf unieke projecten.

'We hebben in de verschillende campussen waterkoelers waar leerlingen hun gepersonaliseerd flesje water gratis kunnen bijvullen', zegt Hugo Thonnon die het hele project bedacht en op poten zette. 'Daarnaast gaan leerlingen onder begeleiding van laatstejaars begeleid naar school kunnen fietsen. We gaan ook 300 vierkante meter zonnepanelen plaatsen op het dak van de middenschool in de Ridderschool. We gaan ook ons eigen afval recycleren en afleveren bij de afvalverwerker. Tot slot komen er planten in de gangen, leslokalen en leraarskamers om de ongezonde lucht te zuiveren', zegt Hugo Thonnon.

Bij het eerste project komen er op de speelplaats van elke graad twee waterautomaten. De leerlingen kunnen er gratis hun flesje vullen met plat of bruisend water. Op een scherm boven de automaat komen boodschappen van de stad, de provincie maar ook van interimkantoren. Reclame kan enkel als die door een ethische commissie wordt goedgekeurd. 'We hebben ook geen wegwerpbekertjes meer waardoor het een duurzaam project is', zegt Thonnon.

'Wat het begeleid fietsen betreft, gaan we verschillende fietspunten installeren waar leerlingen op weg naar school onder begeleiding van een achttienjarige naar school kunnen fietsen of wandelen, de bike en walk pools. Ik zou ook willen dat ouders hun leerlingen niet meer aan de schoolpoort komen afhalen, maar op de parking van de Veemarkt en aan het zwembad. Voor de zonnepanelen doen we een beroep op Ecopower dat de panelen plaats. Het teveel aan stroom wordt op het net geplaatst. We gaan ook eigen afvalcontainers aankopen om afval te sorteren en zo bijvoorbeeld papier zelf naar de afvalverwerker te brengen. Dat bespaart ook heel wat. Wat de planten, betreft is het de bedoeling om de lucht gezonder te maken zodat de aandacht van de leerlingen niet verslapt.'

Als klap op de vuurpijl is er op maandag 1september een wereldrecordpoging op de kermis in Sint-Truiden. De leerlingen gaan dan op de attracties schudden met hun flesje water.

Bron: Het Nieuwsblad 27/08/08